Revolution@1: Foreigners without an agenda

 
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

By Mariya Petkova

State-sponsored conspiracy theories have been bad for foreigners in Egypt. But Egyptians must not succumb to xenophobia and must be open to the world.

Thursday 26 January 2012

I was only three years old when the Berlin Wall fell and my country, Bulgaria, started on the road to democracy. I don’t remember much of the totalitarian regime that ruled for 50 years, other than the small red uniform that I had to wear to kindergarten. My parents have made sure that I know what they had to live through. They told me stories of fear, humiliation, and disgust. As much I sympathised with them, I could never fully understand what they felt for the first thirty years of their lives.

Then I came to Egypt, first as a student and then as a journalist. I could see the similarities between Hosni Mubarak’s regime and the communist dictatorship that ruled Bulgaria. I heard stories from Egyptians, read about torture, saw people emigrate because they couldn’t take it anymore, but I still didn’t fully understand their pain. The worst that used to happen to me was my taxi would get  stopped at night by the traffic police at the entrance to Maadi and my having to show my “white” face through the window to get them to expedite the check. Being “white” in Egypt allowed many of the expats to pay little attention to the suffering of their hosts. We were in such a position of privilege, getting treatment that most Egyptians never saw. I can’t remember how many times I heard Egyptian friends tell me that they don’t feel like citizens of their own country. “Egypt does not belong to the Egyptians,” they would say. And it was true. We, the “white” aliens, together with the Egyptian elite, hijacked the country. We had the kind of rights that the normal citizens should have enjoyed.

It came as a shock to many of us foreigners when state TV’s rumours about us being behind the uprising succeeded in  taking hold of the minds of many  Egyptians and we started being targeted on the streets. At the time, I looked at this phenomenon as “the massive loss of clear thinking and normal reasoning” – those were the words I used in my blog entry on 4 February 2011. Now that I think about it, the wild xenophobia that lasted about four or  five days was part of the catharsis of Egyptian people. They finally took us down from that pedestal of the untouchables that we had been sitting on.

For many of us, this was also a chance to get a taste of what billions of “non-white” people experience around the world – fear, persecution and injustice.


I wrote the above passage a week after my arrest by the military police on the day Hosni Mubarak fell (11 February 2011). The article never made it to print because my former Egyptian editor decided it was too dangerous to publish. Since then a lot has happened. What I thought was just four or five days of catharsis, turned out to be a year of chronic paranoia that some Egyptians have succumbed to. Without realising it, I myself have also fallen prey to the collective paranoia.

Every time at a Tahrir checkpoint, I would feel relieved to see the brow of the boy or girl from el-ligan el-sha’bia (the local, ad hoc security that popped up in the absence of the police) twist into a question mark at the sight of the Cyrillic characters in my passport. I would take photos sneakily, hoping no one would ask what I was doing. I would wear the same ragged jeans, worn-out shoes and jacket which I wore every day for the 18 days it took to topple Mubarak. I would almost definitely avoid being with Americans for too long at Tahrir. And just in case, I had prepared a short speech about “little Bulgaria” also suffering historically at the hands of the evil Western powers and having nothing to do with colonialism; oh, and by the way, we share common Ottoman heritage.

I was immensely happy three weeks ago to talk to an Egyptian in Bulgaria who was criticising the hell out of my country in a fancy Sofia restaurant. Ha! After Ahmed’s tirade, I have all the right to sit in Costa and criticise the messy political situation in Egypt, I thought happily.

A bit later, I realised that I had lost all my senses, that I have also fallen victim to the infamous Egyptian state TV broadcasting conspiracy theories about foreign agents and agendas. It seems that I was desperately trying to convince myself that I am not a “a’meela” (foreign agent) and I don’t have a secret agenda when I open my mouth to express an opinion about Egypt in front of an Egyptian.

Along with the regular flood of conspiracy theories and reports about apprehended spies of various nationalities broadcast on Egyptian TV, calls for the censorship of “foreign voices” have intensified and have come from the most unexpected places. Last month, al-Masry al-Youm’s editor-in-chief Magdi el-Galad published quite a lengthy rant in which he attempted to justify the censorship of an opinion piece in the English edition of the paper, Egypt Independent. The article written by Robert Springborg talks about cleavages within the ranks of the Egyptian army, which el-Galad probably considered too dangerous for himself to publish. He chose to mask his spinelessness in fiery “patriotic” words about dying for the Egyptian nation and foiling Springborg’s evil plot to hurt it, about snubbing the Pentagon, and yet forgetting to ask them to take back their $1.3 billion in annual military aid to the Egyptian army.

El-Gallad might be an obvious case, but Mona Abaza, a well-respected AUC professor, is not. A few months before the Egypt Independent affair, she wrote a piece published in al-Ahram and Jadaliyya in which she complains about Western academics flooding “local” Egyptian scholars with requests for assistance researching the Arab Spring. According to her, her Western colleagues come for just a week to visit the country and acquire the legitimacy of experts on the region. “Without sounding xenophobic,” Abaza says, trying to absolve herself of the xenophobia of her words, which do not distinguish between “some” and “all” Westerners.

There are plenty of mediocre Western journalists and scholars who not only do not understand the Middle East but also spread their faulty perceptions to readers in the West. However, there are also many who put a lot of effort into their research (without exploiting “locals”), who had been interested and lived in the region for a long time before the Arab Spring and have utmost respect for its cultures and peoplse. Elliot Colla, for example, who is an editor at Jadaliyya and who taught at my alma mater, is an excellent professor of comparative literature and a translator of Arabic literature. The Guardian has a staff of “Western” (non-local) correspondents in the Middle East such as Jack Shenker and Martin Chulov, who have done a great job covering events in the region. If el-Galad and Abaza were to give it honest consideration, they themselves could add quite a few additional examples.

I agree that Egyptians should tell their own story and I agree that the West should not meddle in the internal affairs of the country or try to set a direction for its transition. But it has to be recognised that the presence and the work of many foreigners on reporting and analysing what is happening in Egypt is of certain benefit to Egyptians. After all, international solidarity did play a role in Egypt’s revolution, and if Egyptians can comment on and criticise Bulgaria and the West, surely the reverse also applies. Limiting, harassing or completely censoring “foreign” voices will not bring any good to the country.

Throughout its 20 years of transition from communism, Bulgaria has rarely received coverage in the Western media and even more rarely positive coverage, which, I admit, can be annoying. But I would rather see more criticism of my country that would move and shake its stagnant system than be happy with the status quo in which some Bulgarians congratulate themselves for not making it every day on to international front pages like bankrupt Greece does.

Happy first anniversary, revolutionary Egypt!

 

This article is part of a special Chronikler series to mark the first anniversary of the Egyptian revolution.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

Related posts

A tale of two media

 
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

By Khaled Diab

Egypt’s independent media have earned their revolutionary stripes, while the state’s mouthpieces have simply switched allegiance to the ‘new emperor’. But which model will endure?

Wednesday 17 August 2011

In his final 18 days as president, Hosni Mubarak looked increasingly detached from the rapidly changing reality around him. The contrast between the gilded cocoon in which he lived and the seething anger on the streets was perhaps most dramatically illustrated by his final speech.

The whole of Egypt was out on the streets or glued to their television sets – as were millions across the world – in excited anticipation that the dictator would finally concede defeat on February 10. When he appeared on air, a couple of hours late, he delivered a recorded message that was a study in mediocrity and cliché.

With the pallor of a made-up corpse in an ill-lit funeral parlour, he paid lip service to Egypt’s youth – whom he patronisingly referred to as his “sons and daughters” – but defiantly refused to step down, claiming that he would not succumb to “foreign dictations”. In Tahrir square, this was met with cries of disbelief, hoots of derision and quite a number of raised shoes.

A similar contrast in narratives was discernible in how the revolution was being covered by the Egyptian media. While intrepid journalists working for Egypt’s independent media continued their ever-bolder defiance of the regime of recent years to report on the historic events gripping the country, the regime’s tame mouthpieces mostly continued, right up to the eleventh hour of Mubarak’s downfall, to describe the protesters as “hooligans” and the protests themselves as being orchestrated by “foreign powers”.

This awoke memories in the minds of some commentators of the public media’s disgraceful performance during the 1967 war with Israel, when they broadcast fictitious reports of Egyptian victories until the bitter reality emerged a few days later.

“With the revolution in full force, few thought the state’s toothless and incompetent television would actually revert to Voice of the Arabs strategies of completely fraudulent reports of the protests,” wrote media scholar Adel Iskandar in al-Masry al-Youm, Egypt’s best-selling independent daily. “In retrospect, the content from those 18 days has since become iconic – from fake foreign-trained protesters and KFC conspiracies to an empty Tahrir and massive pro-Mubarak rallies.”

Sawt el-Arab (Voice of the Arabs) was the Nasser-era pan-Arabist revolutionary broadcaster which was, despite it clear propaganda mission, was popular with millions of Egyptian and Arabs up until the 1967 defeat. In the early weeks of the current revolution, the state media reverted to old form with ludicruous reports that the protesters on Tahrir Square were only a handful of foreigners and foreign-trained agents whose allegiance was allegedly bought with buckets of Kentucky Fried Chicken, despite the fact that the KFC restaurant on the square was closed down at the start of the protests and a makeshift clinic to treat protesters was erected outside it.

In a comically transparent real-life adaptation of Orwell’s “Oceania was at war with Eastasia: Oceania had always been at war with Eastasia”, the state-owned media now endorses the revolution – and the vandals have become heroes.

Despite this, old ways die hard. “On the whole, I would say the changes we’ve seen to the ‘end product’ of the Egyptian media have been largely cosmetic – although that doesn’t mean that more substantive reform isn’t underway below the surface,” The Guardian‘s Jack Shenker told me.

“There has been no meaningful change in the state media since the revolution,” echoes Amira Mohsen, a young journalist who used to work for Nile TV, the state-owned satellite news channel. “It would appear that the self-censorship that had always been in place still exists and has only switched to suit the requirements of the new [military] regime.”

After two years at Nile TV, Mohsen resigned last September, months before the revolution, out of outrage, at the endemic corruption, nepotism and propaganda she witnessed at the broadcaster, she said.

“I was exhausted and disgusted by the level of corruption taking place at all levels in Maspero [the Nile-side premises of Egypt’s broadcasting building],” she explained. “I also felt Egyptian state media was not journalism but rather working as public relations for the regime.”

While defections of journalists disillusioned with the state-run media, like Mohsen’s, have long occurred, the trickle only became a flood in the wake of the revolution.

“For decades, conscientious media workers had suffered in silence as failed and corrupt government policies were promoted across the airwaves and in print,” wrote Salah Abdel Maqsoud, who replaced Mubarak loyalist Makram Mohamed Ahmed as interim secretary-general of the Egyptian Journalists’ Union, in the Guardian in February. “Therefore, when the revolution erupted journalists were among the first on the street and among those who gave blood for the cause.”

In addition to resignations, strikes and walkouts across the state-run broadcast and print media, at least one government-employed journalist paid for reporting on the revolution with his life. Ahmed Mahmoud, a photographer with the largest government newspaper, al-Ahram, was shot in the head while filming police attacking protesters from the balcony of his home.

Prior to the revolution, the state-owned media was not uniformly propagandist, and certain journalists on the government’s payroll sailed very close to the wind. One example is al-Ahram Weekly under the editorship of Hani Shukrallah. As it is published in English and hence does not reach a mass Egyptian audience, the regime kept less of a close eye on it.

But Shukrallah’s bold editorial approach eventually got his superiors within the Ahram conglomerate nervous and he was removed from the Weekly in 2005. He recently returned to head up the newspaper’s new English portal in which he has infused his trademark outspokenness. For instance, weeks before the revolution, when a church in Alexandria was bombed on New Year’s Eve, he penned his very own J’accuse.

“I accuse a government that seems to think that by outbidding the Islamists it will also outflank them,” he wrote. “But most of all, I accuse the millions of supposedly moderate Muslims among us; those who’ve been growing more and more prejudiced.”

Another example is Salama Ahmed Salama, Egypt’s archetypal non-partisan journalist, despite having worked for decades for al-Ahram, whose front page was dominated for most of the past three decades with Mubarak’s image.

Although he accepted that the newspaper he dedicated so many years to was the “façade of the system”, he is a strong believer in press freedom and tested the system constantly until he left the government flagship to help set up the highly respected independent al-Shorouk. “The reader will get a different taste of modern journalism,” Salama promised in his first editorial for the upstart paper in 2009.

And it seems to have kept its word.

“I think that al-Shorouk is the most professional and objective newspaper on the market in Egypt,” says Mohsen. Unlike some of the other independent Egyptian newspapers, especially the opposition ones, which are clearly partisan or sensationalist, al-Shorouk does not shy away from complexity or controversy, but, like Salama himself, it steers clear of political allegiances and polemics, even in the wake of the revolution. 

But al-Shorouk is not alone, and nor was Egypt’s newfound media freedom built in a day. One of the first newspapers to push the political boundaries to their limit was the opposition al-Dustour, which was set up in 1995 by Ibrahim Eissa in Cyprus, due to Egypt’s restrictive press laws at the time. The government banned the outspoken and oft-sensationalist ‘foreign’ paper in 1998 but it managed to resurface again in 2005.

The growing boldness of Egyptian civil society and the opposition movement has been mirrored in the independent media which, in recent years, has slaughtered most of Egypt’s sacred political cows. For example, the unspoken journalistic taboos which forbade, above all, open criticism of Mubarak in the media was demolished by an increasingly iconoclastic press which openly criticised the then president for refusing to step down, covered rumours of his ill-health and expressed its opposition to Gamal Mubarak inheriting the presidency from his father.

So successful has the independent media been that al-Masry al-Youm, which was launched in 2004, quickly overtook the stagnant al-Ahram to become Egypt’s most popular and respected newspaper whose official circulation figures may be a little lower than the government flagship but its actual readership is far higher, according to numerous independent experts. And despite an internet blackout and animosity from the collapsing regime in the early days of the revolution, the more open atmosphere has been good for the independent press. For example, al-Shorouk saw its circulation double to reach 150,000 copies in the first weeks of the uprising.

Although private television, which the government kept on a tight lead, was years behind the printed press, it has come into its own over the past few months. Private channels have developed a niche in prime-time talk shows with key figures in the revolution. One such interview, with Wael Ghonim, the Google executive who set up a Facebook page which helped facilitate the revolution, became so iconic that it is credited with giving the revolution a “shot of adrenaline in the heart”, according to Egyptian columnist Mona Eltahawy, at a moment of deadlock when it looked at risk of losing steam.

And state-run broadcasters have not been immune to this trend. “Amr Khaled and Mohamed ElBaradei on state TV. Regular phone-ins from the ‘revolutionary youth’,” observes Shenker. “There is a broadening of the parameters of debate, that’s undeniable.”

So, what does the future hold for Egypt’s media? It is difficult to say and a lot depends on the kind of Egypt which emerges from the ruins of the former regime. On the positive side, Egyptian journalists are enjoying perhaps unprecedented freedoms and a new freedom of information bill which is currently in the pipeline could empower them to do their jobs better.

However, a number of clouds loom on the horizon. One is the self-censorship practised by some journalists weary of getting into a confrontation with Egypt’s de facto interim rulers, the oft-fearsome Supreme Council of the Armed Forces (SCAF). “The notion of a benign, paternalistic deity at the apex of Egyptian politics remains, except in place of Mubarak we now have SCAF,” reflects Shenker. “And the mindless repetition of regressive narratives designed to delegitimise those who challenge that deity… continues as well, in the realms of both state and private media.”

Although headless, Egypt’s formidable propaganda apparatus is still largely intact. Many Egyptians have called for the complete dismantling of the Ministry of Information and the State Information Service, as well as for the removal of subsidies to the state-owned media.

However, Egyptians should be wary of private ownership too, which is not always beneficial, as the News International scandal in the UK and US is proving. The revolution provides Egyptians with a golden opportunity to learn from their own mistakes and those of the West to redefine the media landscape in a way that promotes truly free journalism.

Government media subsidies can be kept in place but should be channelled through a firewall which ensures independence, while private media should be encouraged, as much as possible, to be set up through non-interfering trusts and foundations.

“Kalam garayed” (“newspaper speak”) has long been a derisive term in Egypt which reflects the intuitive distrust in which Egyptian hold the media. Perhaps in the wake of the tumultuous changes gripping the country, future generations will seek “kalam garayed” as a positive thing.

This is the extended version of an article which was first published by The Institute for War and Peace Reporting on 12 August 2011.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Related posts